Meedio 21.04.2012 - 00:03


Gabrielin tuotanto eteni tänään merkittävällä askeleella. Vuokrasimme Gabrielin harjoitusperioidin ajaksi treenikämpän tai oikeastaan taukotuvan. Paraisten Lillholmenin vanha tanssipaviljonki on karuudessaan idyllinen, mutta kun tulee lounasaika niin fasiliteetit ovat surkeat. Saaristo-ooppera keksi keinon selviytyä pitkästä harjoitusjaksosta. 

Paraisilla toimiva Meripelastusseura Sydvästin tukikohta Antintupa sijaitsee aivan Lillholmenin läheisyydessä kuin luotsimökkinä Stortervolandetin saarelle johtavan ponttoonisillan kupeessa. Tupa on punainen ja suorastaan hämmentävästi sijoitettuna ikään kuin aallonmurtajalle pengerretylle maalle. Tupaa ympäröi meri kolmessa eri suunnassa ja jotenkin se tuntuu olevan väärässä paikassa. 

Tosiasiassa luulin tupaa pitkän aikaa varastoksi tai jonkinlaiseksi venevajaksi kunnes kerran sain mahdollisuuden tutustua sisätiloihin. Meren sylissä sijaitseva tupa näyttää ulkoa kovin pieneltä. Sisätila on kuitenkin tilava ja kodikas, kaikin mukavuuksin varustettu kerhohuone. Lisäksi talon päädyssä on sauna ja pesutilat. Veneiden välissä on pieni hiekkaranta ja laituriin voi kiinnittää oman veneen. 

Gabrielin harjoitussuunnitelma sai siis selvän suunnan. Harjoituksista kävellään 300m Antintuvalle, syödään tuottajan valmistamaa soppaa ja pienen ruokalevon jälkeen suunnataan ponttoonisiltaa jälleen harjoituksiin. Samalla moikataan sillalla päivystäviä kalastajia ja tehdään tilaus seuraavalle päivälle. Antintuvassa vietetään niin ensi-iltabileet kuin karonkkakin. Tämän lisäksi tuotannon terapiakoira emäntineen sijoitetaan asumaan Antintuvan parvelle. Vuokra on kova mutta sekin menee hyvään tarkoitukseen: vapaehtoiseen meripelastustyöhön.

Saaristo-oopperan Gabriel, tule takaisin! Paraisten Lillholmenilla 3.-11.8.2012.
Liput myynnissä Lippupisteissä, lippu.fi.

Meedio 11.04.2012 - 19:27


Vaihdoin juuri profiilikuvani tuijottavasta Madame Florasta veijarimaiseen Gabrieliin. Samalla siirrymme suoraan tyylilajista toiseen, tragediasta komediaan. Saaristo-ooppera ei kuitenkaan aio muuttaa tekemisen tavassa mitään. Gabrielia tehdään samalla sykkeellä sisältökärki edellä. Pertti Sveholm saa ohjattavakseen osittain Meediosta tutun laulajakaartin höystettynä Juha "Hosse" Hostikalla.

Turkulaiset saattavat muistaa Juhan Mielettömästä oopperan historiasta tai Makuukamarioopperasta. Juha on myös maineikkaan Dallapé-orkesterin vetäjä ja solisti ja sopii sulavakäytöksisen Gabrielin rooliin kuin valettu. Madame Flora eli Päivi Nisula vaihtaa meediohommat vanhan piian peruukkiin. Päivi on laulanut Ulriikan roolin myös Kansallisoopperan Gabrielissa ja itse Ilkka Kuusiston ehtona uudelleensovitukselle oli, että juuri Päivi tekee keskeisen Ulriikan roolin. Näin eittämättä siis tapahtuu.

Dominosta tunnelmallinen hyppäys Paraisille Lillholmenin vanhaan tanssipaviljonkiin ei ehkä ole niin suuri kuin aluksi kuvittelee. Kuten Dominon dekadenssissa myös Lillholmenilla vessat aiheuttavat päänvaivaa. Klassinen riuku vaatinee rinnalle muutaman Baja Majan, jotta valistunut oopperayleisö on valmis maksamaan lipusta huimat 25 euroa. Jos Dominon sähköjohdot sihisivät vanhuuttaan niin Lillholmenin suoraan sähkötolpassa seisova voimavirta sattaa aiheuttaa sydämentykytyksiä, ainakin kovalla sateella. Lillholmen on katettu paviljonki ja Saaristo-ooppera luottaa laulajiensa karismaan, ettei kukaan jää viileälläkään kelillä kylmäksi. 

Saaristo-ooppera siis jatkaa kulttuurivuoden perintöä ja ihan käytännössäkin aikoo käyttää tätä oivaa "blogialustaa" myös Gabrielin tuotantoon, ainakin niin kauan kunnes tunnukset katkaistaan. Gabrielin liput on saatu myyntiin Lippupisteeseen ja nyt odotellaan taas yleisön ryntäämistä lippukassoille. Tällä kertaa katsomoon mahtuu vain 200 per näytös ja ihan totta, ensi-ilta on viittä vaille loppuunmyyty. Gabrielin on totisesti jo löytänyt ne, jotka suunnittelevat kesäänsä ajoissa.

Saaristo-oopperan Gabriel, tule takaisin! Paraisten Lillholmenilla (Tervsundintie 50) 3.-11.8.2012.
Liput myynnissä Lippupisteissä lippu.fi 

Meedio 08.11.2011 - 21:44


Meedio roikkuu kirjaimellisesti henkarissa yläkerran vaatehuoneessa ja paksut tuotantomapit ovat viimepäivinä pysyneet enimmäkseen kiinni. Palkat on maksettu ja teos on kirjaimellisesti historiaa. Se, minkälaista historiaa Meedio teki, alkaa vähitellen tulla todeksi myös tekijöille itselleen.

Ensinnäkin Meedion näki yhteensä 1000 ihmistä, mistä olemme äärettömän onnellisia. Kyseessä on vasta vuodenikäisen pienen yhdistyksen ensimmäinen tuotanto ja saimme paikalle n. 200 henkeä per näytös. Helppoa se ei ollut, mutta lopputulokseen voimme olla tyytyväisiä. Kautta linjan Meediota kehuttiin niin taiteellisesti kuin tuotannollisestikin. Paras palaute tuli suoraan yleisöltä avoimissa keskustelutilaisuuksissa oopperan jälkeen. Meedion yleisössä oli paljon oopperan ensikertalaisia, jotka kenties löysivät oopperan loppuelämäkseen. Meediota kiiteltiin matalan kynnyksen oopperaksi ja intensiivisyydessään onnistuneeksi musiikkiteatteriksi.

Teatterillisuuteen todella panostettiin ja siitä pidettiin. Vähemmän oli jälleen kerran enemmän. Kari-Pekka Toivonen ohjasi itsensä paitsi jokaisen laulajan sydämeen myös varteenotettavaksi oopperaohjaajaksi valtakunnan kaikille oopperanäyttämöille. Pienen oopperayhdistyksen ensimmäisenä ohjaajana Kari-Pekka Toivonen teki huikeaa työtä. Joka kerta paikalle tullessaan K-P loi ryhmään uskoa, että tekeillä on ainutlaatuinen teos ja että rooleihin on valittu valtakunnan sopivimmat laulajat. Nöyrin kiitos paitsi ohjaajalle myös kaikille lavalla ja sen ulkopuolella panoksensa antaneille. Olitte parhaita!

Tuotantona Meedio oli virtaviivainen. Käytännössä tuotannosta vastasi kaksi ihmistä. Jos kaksi ihmistä voi työskennellä ikäänkuin yksillä aivoilla, niin Meediossa se tapahtui. Yksin tuo työskentelytavan ainutlaatuisuus kannustaa jatkamaan ja yrittämään eteenpäin. Hämmentävää näin kirjoittavan osapuolen näkökulmasta on se, että jossain välissä se toinen tuottaja ehti vielä laulaa teoksen pääroolinkin.

Mitä Meediosta sitten lopulta jäi käteen? Ensimmäisenä mieleen tulee alku. Meedio on ehdottomasti alku Saaristo-oopperalle, joka jo kiivaasti suunnittelee seuraavaa tuotantoa. Meedio on myös suunta. Rohkeasti lähdimme kokeilemaan pienimuotoista teatterimaista oopperaa ja innostuneesta palautteesta vakuuttuneina olemme valmiita jatkamaan samaan suuntaan.

Viimeisenä Meediosta mieleen jää tunnelma, lokakuun hämärtyvien iltojen kutina, kun saapuu mystiseen Dominoon. Narikoiden takaa kuulu naurua ja kohta jo koko teatteri soi Jussi Merikannon äänenavausta. Yleisö saapuu ja joku muistuttaa minua, että naisten vessan viemäri on tukossa. Sali hiljenee, sammutan valot, orkesteri lyö ensitahdit...  

Mother, mother are you there?  

Saaristo-oopperan tulevista tuotannoista voi lukea lisää: www.saaristo-ooppera.fi
Saaristo-oopperan sähköpostilistalle voi liittyä lähettämälla yhteystiedot osoitteeseen info@saaristo-ooppera.fi